Nuffnang

Jumaat, 19 April 2013

Penjenamaan BN di media sosial lebih berkesan daripada PR

Lebih 2.9 juta pengundi baharu atau sekitar 22 peratus daripada 13.3 juta pengundi berdaftar di negara ini mempunyai peranan yang besar untuk menentukan landskap politik negara pada pasca Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13).

Dekan Fakulti Ekologi Manusia Universiti Putra Malaysia, Prof. Madya Dr. Zaid Ahmad berkata, pengundi-pengundi baharu tersebut boleh menjadi petunjuk awal untuk pembentukan kerajaan selepas ini. Malah kebanyakan pengundi baharu itu merupakan pengundi muda dan mereka amat dekat dengan media sosial seperti twitter, blog, dan facebook.

Atas faktor itu, Barisan Nasional (BN) telah melangkah ke hadapan dengan mengubah trend kempen selari dengan kehendak semasa. Malah penjenamaan BN di media sosial dilihat lebih berjaya berbanding Pakatan Rakyat (PR) kerana BN dilihat lebih teratur mempunyai langkah penjenamaan yang khusus.

Pemerhati politik Profesor Madya Dr James Gomez dari School of International Studies, UUM mendapati penjenamaan BN & PM Najib Razak di media sosial lebih ketara jika dibandingkan dengan Pakatan Rakyat yang sehingga kini tidak ada apa-apa penjenamaan yang khusus.

Dominasi BN di alam maya kali ini lebih ketara jika di banding dengan PRU12 dan ini mampu membawa kesan positif kepada Perdana Menteri dan kerajaan BN. Pemimpin-pemimpin BN lebih menerajui jumlah followers & likes sama ada di Facebook mahupun Twitter.

Beliau berkata PR ketinggalan sebanyak dua minggu untuk mengatasi BN memandangkan kempen akan bermula dalam tempoh tersebut bagi negara menghadapi PRU 13.

BN jelasnya kini sangat berbeza kerana sehingga April 2013, BN mempunyai imej yang sangat kukuh di media sosial dengan pengikut "like" di Facebook berjumlah 1,580,00, sedangkan Nik Aziz sekadar 889,000; Anwar Ibrahim 480,000 dan Lim Kit Siang hanya 120, 000. Gabungan ketiga-tiga mereka masih lagi jauh ketinggalan sebanyak 80,000 "likes" di belakang Najib.

Bagi laman Twitter pula, jumlah pengikut adalah; BN 24,000, PKR 27,000; DAP 27,000 PAS 1200 and PR 1,900.

Pengikut peribadi Najib pula 1,460,000 dan Pakatan Anwar Ibrahim 267,000, Nik Aziz 94,000 dan Lim Kit Siang 89,000. Gabungan ketiga-tiga pemimpin pembangkang itu juga gagal menyaingi Najib.

PR pula jelasnya gagal memaparkan penjenamaan gabungan berkenaan melalui ikon antara pemimpin mereka.

Beliau turut menjelaskan, walaupun sokongan di Facebook tidak boleh dijadikan kayu pengukur, ia adalah nilai penjenamaan yang perlu diambil kira memandangkan PRU 2008 menunjukkan media sosial memainkan peranan penting.

Tiada ulasan: